استایل لولیتا؛ استایل عروسکی


فاطمه مرادیان 1402-02-09 10 دقیقه مطالعه
استایل لولیتا؛ استایل عروسکی

 

استایل لولیتا چیست؟

استایل لولیتا سبکی که یکی از سوغات تاریخ ژاپن برای ماست. لولیتا در فرهنگ ژاپنی به بیانگر  ناز، ظرافت و فروتنی است. استایلی خاص و دوست داشتنی است که ما را به یاد شخصیت‌های کارتونی آسیای شرقی می‌­اندازد که نوعی استریت استایل است و از چند سبک دیگر مانند روکوکو، ویکتوریایی و گوتیک الهام گرفته است.

این استریت استایل از منطقه‌ی به نام (Harajuku) در سال‌ ۱۹۹۰ آغاز شد و امروزه طرفدارانی در آمریکا، استرالیا و سراسر اروپا دارد که این سبک و استایل لولیتا را که خیلی حالت معمولی و روزمره­‌ای ندارد را به عنوان یکی از استایل‌های فانتزی در دنیای مد و فشن دنبال می‌­کنند. از آن جایی که گفتیم این استایل از چند سبک دیگر الهام گرفته است همین امر باعث به وجود آمدن زیرسبک‌های مختلفی برای استایل لولیتا است که در ادامه به آن‌ها می­‌پردازیم.

استایل لولیتا

استایل لولیتا

ویژگی‌ آیتم‌های استایل لولیتا:

یکی از مهم‌­ترین بخش­‌های تشکیل­ دهنده این استایل دامن‌­ها هستند که می‌­توانند به دو شکل Clock shaped یا A-shaped باشند که معمولا پر حجم و چین‌دار هستند و قدشان تا روی زانو هست. بالا تنه‌ی این پیراهن‌ها به شکل بلوز‌های آستین بلند یا آستین کوتاه دوخته شده است. انواع جوراب کوتاه، بلند یا حتی جوراب شلواری با کفش پاشنه بلند در این استایل پوشیده می‌شود و کلاه‌‌های پرحجم، تاج‌های گل، گیره‌های مو به شکل پاپیون روی مو‌های آن‌ها دیده می‌شود.

ویژگی‌های استایل لولیتا

ویژگی‌های این استایل خاص

سوییت لولیتا (Sweet Lolita) :

سوییت لولیتا یکی از محبوب‌ترین زیرسبک های لولیتا است که آمیخته با نقش و طرح فانتزی‌تر و رنگ‌های روشن‌تر است. این استایل اغلب همراه با کت‌های بزرگ و لباس با تزئینات بیشتر اعم از تور، گیپور، پاپیون و اکسسوری‌هاست. رنگ‌های محبوب این استایل مثل صورتی، نعنایی، هلویی، آبی آسمانی، لیمویی، سفید و … هستند که در خانواده رنگ‌های پاستلی قرار می‌گیرند و سعی دارند تا حسی شیرین و لطیف را منتقل کنند. چاپ در پارچه‌ها اغلب از طرح‌های میوه، گل، پاپیون، غذاهای شیرین، آب نبات، حیوانات زیبا و روبان هستند.

اکسسوری‌ها بخش مهمی از این استایل را تشکیل می‌­دهند مثلا کلاه، پاپیون، سربند همچنین گردنبند و چوکر‌های رنگی و پاستلی با طرح‌های شاد از پاپیون و مروارید. کفش‌ها به دلیل طراحی زیبایشان معمولاً کفش‌های مهمانی چای هستند. کیف‌ها اغلب شکل میوه‌ها، تاج‌ها، قلب‌ها، ستاره‌ها و حیوانات عروسکی را به خود می‌گیرند. آرایش‌های ملایم و ملیح، رنگ موهای روشن و خیره کننده از مکمل‌های این استایل زیبا هستند.

استایل سوییت لولیتا

استایل سوییت لولیتا

گوتیک لولیتا (Gothic Lolita):

این سبک از استایل لولیتا با تیرگی و سیاهی­‌ها گره خورده است، در استایل گوتیک لولیتا رنگ‌های مشکی، بادمجانی، زرشکی، سبز یشمی و به طور کلی رنگ‌های تیره بسیار دیده می‌شود. در استایل لولیتا از پارچه‌های تور و گیپور سیاه یا سفید در پیراهن‌ها و نقوش صلیب‌ها، معماری گوتیک، خفاش‌ها، تابوت‌ها و لوسترها استفاده می­‌شود. روسری‌های مستطیلی، کلاه‌های لبه پهن، تاج یا شاخ، پاپیون و گردنبند‌هایی به شکل خفاش یا اژدها و در کل موجوداتی که در تیرگی زندگی می‌کنند از اکسسوری‌هایی هستند که می‌­توان در این استایل استفاده کرد.

استایل گوتیک لولیتا

استایل گوتیک لولیتا

کفش‌ها از نوع مری جین، چکمه‌ها و کفش‌های پلت فرم و کیف‌ها می‌توانند ساده یا به شکل تابوت، خفاش و غیره باشند. در کنار این استایل می‌توان از آرایش تیره و دراماتیک و رنگ مشکی و دیگر رنگ‌های تیره برای سایه چشم‌­ها و رژ لب استفاده کرد. اگر ویژگی‌های استایل گوتیک مورد پسند شما قرار گرفته است و نمی‌خواهید که فقط محدود به سبک لولیتا باشید می‌توانید بر روی استایل گوتیک کلیک کنید و بیشتر با آن آشنا شوید.

استایل گوتیک لولیتا

استایل گوتیک لولیتا

کلاسیک لولیتا (Classic Lolita):

از آنجایی که از اسم این استایل پیداست رنگ و بوی استایل‌های قدیمی و وینتیج را دارد به همین علت بیشتر در آن از رنگ‌های خنثی و ثابتی مثل کرم، قهوه‌ای، شیری، عنابی، سفید، خاکستری و رنگ‌های دیگری مانند قرمز شرابی، سبز مریم گلی، آبی گل ذرت و  عاج استفاده شده است. بر روی پارچه­‌هایی که مناسب استایل لولیتا هستند بیشتر چاپ‌­هایی از طرح­‌های ساعت‌های کلاسیک و آلات موسیقی مانند ویالون و هرآنچه که یادآور روزهای قدیم باشد دیده می‌­شود.

استایل کلاسیک لولیتا

استایل کلاسیک لولیتا

از اکسسوری‌هایی که همراه این استایل استفاده می­‌شود و اغلب کلاسیک و بسیار شیک می­‌باشند می­‌توان به گردنبندهایی از جنس مروارید یا گردنبندهای شامل تصویر­های سلطنتی و سنتی اشاره کرد. کیف و کفش‌هایی که برای این استایل استفاده می‌شود معمولا ساده هستند؛ همچنین آرایش ساده و طبیعی به زیبایی‌های این استایل افزوده می‌­کند. اگر ویژگی‌های استایل کلاسیک مورد پسند شما قرار گرفته است و نمی‌خواهید که فقط محدود به سبک لولیتا باشید می‌توانید بر روی استایل کلاسیک کلیک کنید و بیشتر با آن آشنا شوید.

اکسسوری‌های استایل کلاسیک لولیتا

اکسسوری‌های استایل کلاسیک لولیتا

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*