روانشناسی رنگ‌ها در مد و فشن


مبینا خادم حسین 1401-12-23 10 دقیقه مطالعه
روانشناسی رنگ‌ها در مد و فشن

 

روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آن بر دنیای مد و فشن

یکی از عواملی که در دنیای مد و فشن دارای اهمیت بسیار است، رنگ است. مطالعات نشان داده است که رنگ‌­ها بر روی عواطف و احساسات تأثیر می­‌گذارند و منعکس کننده جنبه­‌های مختلف شخصیت افراد هستند. روانشناسی این موضوع به مطالعه چگونگی تأثیر رنگ بر افراد مختلف و اعمال آن‌ها می‌­پردازد. رنگ‌­ها می‌­توانند محرک یا آرام بخش باشند، از آن‌ها می­‌توان برای درمان برخی بیماری‌­ها، بازاریابی، کسب و کار، تبلیغات و … استفاده کرد.

روانشناسی رنگ‌ها در دنیای مد

پالت رنگی

رنگ­‌های گرم، سرد و خنثی

به طور کلی رنگ‌­ها به سه دسته گرم، سرد و خنثی تقسیم می­‌شوند. دسته گرم که شامل قرمز، نارنجی و زرد می‌­شوند، معمولاً القا کننده حس هیجان و گرمی هستند و تحریک‌کننده و انرژی بخش‌ هستند؛ البته گاهی باعث بر انگیختن حس خشونت، عصبانیت و خصومت می­‌شوند. دسته سرد مانند آبی، سبز و بنفش حس آرامش را در افراد تقویت می­‌کند و ممکن است به همان میزان حس غم و اندوه را منتقل کند. دسته دیگر که محبوبیت زیادی دارد، دسته خنثی است و شامل رنگ­‌های مشکی، سفید و خاکستری است و حس قدرت، خلوص و پاکی را القا می‌کند.

انواع رنگ‌ها در علم روانشناسی در زمینه مد و فشن

گرم، سرد و خنثی

قرمز

قرمز نماد قدرت، هیجان، شور و اشتیاق، انرژی و عشق است و گاهی نشان‌ دهنده خشم، جنگ و خطر است. از قرمز برای جلب توجه مخاطب استفاده می­‌شود و بیشترین تأثیر را بر روی خریداران هیجانی می‌گذارد. لباس­‌های قرمز معمولاً افراد را پرانرژی و با قدرت نشان می‌­دهد.

رنگ قرمز در استایل خانم‌ها

قرمز در استایل خانم‌ها

نارنجی

نارنجی بیشتر با انصاف یا مقرون به صرفه بودن همراه است. به همین دلیل معمولاً فروشگاه‌هایی که کالاهای مقرون به صرفه خوبی ارائه می‌دهند، از آن برای منعکس کردن قیمت‌های منصفانه خود استفاده می‌کنند. همچنین تصور می‌شود که نارنجی با افزایش گرسنگی بر اشتها تأثیر می‌گذارد، این رنگ نارنجی نشان‌ دهنده اسراف و منحصر به فرد بودن است.

رنگ نارنجی در استایل

نارنجی در استایل‌های شگفت‌انگیز

زرد

حس شادی را در افراد تقویت می‌­کند و مانند نارنجی، می‌­تواند باعث افزایش اشتها شود. با این حال، این رنگ بهتر است در مقادیر کم استفاده شود، زیرا مقادیر زیاد آن می­‌تواند خیلی روشن و کمی آزاردهنده باشد. لباس‌های زرد، می­‌توانند شما را باهوش، با اعتماد به نفس و شوخ طبع نشان دهند.

رنگ زرد

زرد در استایل‌های خاص

سبز

نماد طبیعت، آرامش، سلامت، رشد، ثروت و توازن است و حس مثبتی را به افراد منتقل می­‌کند. ثابت شده است که سبز بیشترین تأثیر را در میان دیگر رنگ­‌ها در جلب توجه انسان دارد و تلاش کمتری برای دیدن آن نیاز است. از آن معمولاً برای جلب توجه مخاطبان و نشان دادن اعتماد به نفس استفاده می­‌شود.

رنگ سبز در استایل

سبز در استایل زیبا

آبی

آبی نمایانگر آسمان و دریا است، عناصری که به طور طبیعی ما را آرام می­‌کنند. این رنگ بسیار قدرتمند است و نماد آرامش، آسایش، پایداری، صلح، مسئولیت‌پذیری و اعتماد است. البته این نکته حائز اهمیت است که استفاده بیش از حد از آبی می­‌تواند حس سردی و ناراحتی را منتقل کند.

رنگ آبی به عنوان یک رنگ سرد

آبی

بنفش

بنفش ترکیبی از قرمز و آبی است که کمی حس آرامش و آسایش را منتقل کرده و همچنین باعث ایجاد حس خوشحالی، تشویق و تحریک بالقوه می‌­شود. بنفش بیشترین استفاده را برای تشویق خلاقیت و خیال پردازی دارد؛ از آن برای خانواده سلطنتی استفاده می­‌شود زیرا نشان دهنده لوکس بودن، افتخار و ثروت است.

رنگ بنفش

بنفش در استایل‌های خاص

مشکی

پیام­‌هایی مانند قدرت، سلطه، پر رمز و راز بودن و کنترل به همراه دارد. برخی مشکی را نماد عزا، غم و اندوه می­‌دانند درحالی که مشکی می­‌تواند نشان دهنده خوش ذوقی و ظرافت طبع افراد باشد. مشکی در دنیای مد و فشن بسیار پرطرفدار است و یکی از علل آن به این موضوع باز می­‌گردد که سیاه بدن را لاغرتر نشان می‌دهد.

رنگ مشکی؛ یک انتخاب همیشگی

 مشکی؛ یک انتخاب همیشگی

سفید

سفید حس پاکیزگی، تازگی، سادگی و خلوص را تداعی می­‌کند و با صلح و افتخار همراه است. سفید دلالت بر خلوص دارد و به همین دلیل است که اکثر شرکت‌های مراقبت از پوست، برندهای برتر مراقبت از پوست خود را به رنگ سفید بسته بندی می‌کنند، همچنین این رنگ به علت این که کمی بدن را چاق‌تر نشان می­‌دهد، برای افراد لاغر پیشنهاد می­‌شود.

رنگ سفید؛ یک رنگ خنثی

 سفید؛ خنثی

وب سایت طوبی‌مد با قابلیت فیلتر رنگ این امکان را به شما می‌دهد که محصولاتی با رنگ دلخواه را از بین تمامی فروشگاه‌های اینترنتی و صفحات اینستاگرامی پیدا کنید، تنها کافیست بر روی فیلتر کلیک کرده و در قسمت رنگ آن را انتخاب کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*