استایل گوتیک؛ یک استایل خاص


لاچین زمانی 1401-12-15 10 دقیقه مطالعه
استایل گوتیک؛ یک استایل خاص

 

استایل عجیب و غریب گوتیک

استایل گوتیک (gothic) یک سبک پوشش است که با استایلی دارک، مرموز و گاهاً عجیب و غریب شناخته می‌شود. گوتیک تنها یک استایل نیست بلکه یک فرهنگ است و شامل سبک معماری، هنر و موسیقی و غیره است و قدمت آن به اواخر قرون وسطی در اروپا بازمی‌گردد. استایل گوتیک از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی همزمان با موسیقی‌­های گوتیک (از زیرشاخه­‌های موسیقی راک و متال) رواج بیشتری یافت و طرفداران خاص خود را پیدا کرد.

این استایل را می‌توان با حالت دارک و گاهی ترسناکش شناخت؛ گوت­‌ها معمولا به موهای مشکی پرکلاغی و یا رنگ موهای فانتزی و یخی و رژ لب مشکی و لاک ناخن مشکی علاقه زیادی دارند (این درباره مردهای طرفدار این استایل نیز صدق می‌کند). آن‌ها معمولا از فیشنت، لباس‌­های مشکی، بوت و کفش­‌های پاشنه بلندِ چرمی و اکسسوری­‌های مخصوص این سبک استفاده می‌کنند، البته برای داشتن استایل گوتیک لزومی ندارد که تنها از لباس‌­های مشکی استفاده کنید، می‌توان گاهاً از رنگ سفید، جیگری، بادمجانی نیز متناسب با این سبک استفاده کرد. جنس پارچه‌­هایی که در این استایل به کار می‌رود شامل چرم، تور و مخمل است.

امروزه استایل گوتیک جزء اصلی و غیر قابل انکار صنعت مد، موسیقی و سینما است و با توجه به گسترش روز افزون علاقه مندان این استایل، شاخه‌­های گوناگونی ایجاد شده‌­اند. این استایل را به شاخه­‌های اصلی زیر می­‌توان دسته­‌بندی کرد:

گوتیک سنتی (Traditional یا Trad)

استایل گوتیک سنتی جایی است که همه چیز از آن‌جا شروع شد، این سبک از خوانندگان و گروه‌هایی که ژانر گوتیک راک را رواج دادند الهام گرفته شده است. برخی از آیتم‌­های برگرفته از این هنرمندان عبارتند از: موهای مشکی و نامرتب، فیشنت، پوست سفید رنگ پریده، لباس‌های پاره‌شده، زنجیر و آرایش تیره.

استایل گوتیک سنتی

استایل گوتیک سنتی

گوتیک ویکتوریایی (Victorian)

ویکتوریایی یکی از شناخته شده­‌ترین و رسمی­‌ترین سبک­‌های گوتیک است که عناصر فرهنگ سنتی گوتیک و دوران ویکتوریایی را که از سال 1837 تا 1901 میلادی اتفاق می­‌افتد مخلوط می‌کند. برای داشتن یک استایل گوتیک ویکتوریایی می‌توان از پیراهن‌­های بلند با دامن‌­های پف‌­دار، لباس­‌های فانتزی، کلاه‌های سیلندر و دستکش استفاده کرد. یکی دیگر از آیتم‌­های معروفی که معمولا در این استایل استفاده می‌شود چترهای فانتزی است.

چترها در استایل گوتیک

چترها در این استایل عجیب و غریب

گوتیک کژوال (Casual)

استایل گوتیک کژوال، مخصوص کسانی است که به فرهنگ گوتیک علاقه دارند و از طرفی می‌خواهند کمی با استایل متعارف جامعه نیز هم‌خوانی داشته باشند و همچین نمی­‌خواهند زمان زیادی را صرف انتخاب لباس و آماده شدن خود کنند؛ این افراد معمولاً تنها یک چیز ساده و در عین حال مشکی می‌­پوشند و ممکن است از یک شلوار جین زاپ‌دار، زنجیر شلوار و یا یک جفت دستکش بدون انگشت نیز استفاده کنند.

استایل گوتیک کژوال

گوتیک کژوال

گوتیک ایمو (Emo)

ایمو در واقع یک سبک مجزا است و از زیرشاخه­‌های گوتیک محسوب نمی‌شود، با این حال می‌توان این دو سبک را با هم ترکیب کرد و سبک جدیدی را با نام گوتیک ایمو به وجود آورد. در این استایل از موهای بلند صاف، شلوارهای جین تنگ استفاده می­‌شود و چیزی که آن را از بقیه استایل‌­ها مجزا می‌­کند همان مدل موی خاص ایمو است. رنگ­‌های محبوب استایل گوتیک ایمو، مشکی و قرمز است.

استایل گوتیک ایمو

گوتیک ایمو

گوتیک پاستلی (Pastel)

استایل گوتیک پاستلی

گوتیک پاستلی

همان‌طور که گفتیم رنگ مشکی، رنگ غالب استایل گوتیک است ولی گوتیک پاستلی از رنگ‌­های ملایم‌­تر استفاده می‌کند از این رو می‌­توان آن را متفاوت‌­ترین سبک گوتیک معرفی کرد، با این حال سبک پاستلی هنوز هم جنبه دارک و مخوف گوتیک را حفظ می‌­کند و با وجود اینکه مدام در حال تغییر است، همچنان بسیار محبوب است.

گوتیک سایبری (Cyber)

اگر سبک گوتیک را با صنعت ترکیب کنیم سبک جدیدی به نام گوتیک سایبری به وجود می­‌آید. استایل گوتیک سایبری یکی از نتایج تاثیر تکنولوژی بر روی دنیای مد است و با مفاهیم موسیقی الکترونیک هم­‌خوانی بیشتری دارد  و در آن از شلوار­های بگی مشکی، زنجیر، آیتم‌­هایی با رنگ نئونی روشن و ماسک‌های گاز استفاده می‌شود.

استایل گوتیک سایبری با رنگ های نیونی

گوتیک سایبری با رنگ های نیونی

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*