همه چیز درباره روغن درخت چای


مبینا خادم حسین 1402-12-01 12 دقیقه مطالعه
همه چیز درباره روغن درخت چای

روغن درخت چای Tea Tree Oil (TTO)

روغن درخت چای ممکن است فواید طبیعی برای استفاده موضعی داشته باشد. در صورت استفاده طبق دستور ممکن است باکتری‌های خاصی را از بین ببرد و از سلامت پوست حمایت کند. یک روغن ضروری است که چندین کاربرد دارد، از جمله حفظ سلامت پوست، مو و ناخن. علاوه بر مزایای علمی آن، روغن درخت چای در صورت استفاده طبق دستور، ارزان و ایمن است.
این مقاله 7 کاربرد روزانه این روغن را مورد بحث قرار می‌دهد و راهنمایی‌هایی را برای استفاده ایمن و موثر از آن ارائه می‌دهد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای Tea Tree Oil (TTO)

روغن درخت چای چیست و چگونه عمل می‌کند؟

روغن درخت چای از برگ‌های Melaleuca alternifolia، درخت کوچک بومی کوئینزلند و نیو ساوت ولز، استرالیا به دست می‌آید. اگرچه Melaleuca alternifolia به عنوان درخت چای شناخته می‌شود، اما نباید آن را با گیاهی که از برگ‌های آن برای تهیه چای سیاه، سبز استفاده می‌شود، اشتباه گرفت.

قرن‌هاست که این روغن به عنوان یک داروی سنتی توسط مردم بومی استرالیا استفاده می‌شود. این استرالیایی‌های بومی برگ‌های درخت چای را خرد می‌کنند تا روغن آن را استخراج کنند، سپس آن را برای درمان سرفه و سرماخوردگی استنشاق می‌کنند یا برای بهبودی مستقیماً روی پوست می‌مالند که نشان داده شده است باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های خاصی را از بین می‌برد. این خواص مبارزه با میکروب، این روغن را به یک داروی طبیعی ارزشمند برای درمان بیماری‌های پوستی باکتریایی و قارچی، جلوگیری از عفونت و بهبودی تبدیل می‌کند. برای آشنایی با کاربردها و فواید این روغن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

روغن درخت چای

روغن‌درخت چای

1. ضدعفونی کننده دست

روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده طبیعی دست می‌سازد. مطالعات نشان داده است که چندین باکتری و ویروس رایج که مسئول ایجاد بیماری هستند را از بین می‌برد. در واقع، مطالعه‌ای که چندین نوع شستشوی دستی را آزمایش می‌کند، نشان می‌دهد که افزودن این روغن به پاک‌کننده‌ها، اثربخشی آن‌ها را افزایش می‌دهد. مطالعات همچنان تایید می‌کنند که ضدعفونی‌کننده‌های دست با روغن‌درخت چای برای ضدعفونی دست‌ها مؤثر هستند و باکتری‌ها را بدون آنتی‌بیوتیک از بین می‌برند.

2. دئودورانت طبیعی

اثرات ضد باکتریایی روغن درخت چای ممکن است به کنترل بوی زیر بغل مرتبط با تعریق کمک کند. هنگامی که ترشحات غدد عرق شما با باکتری‌های روی پوست شما ترکیب می‌شود، بویی متوسط ​​تا قوی ایجاد می‌شود. ناحیه زیر بغل شما حاوی غلظت زیادی از این غدد است و عمدتاً مسئول بوی بد بدن است. خواص مبارزه با باکتری روغن درخت چای آن را به یک جایگزین مناسب برای دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌های تجاری تبدیل می‌کند.

3. بهبود زخم را تقویت کنید

روغن درخت چای علاوه بر جلوگیری از عفونت در بریدگی‌ها و ساییدگی‌ها، ممکن است باعث ترمیم زخم شود. تحقیقات نشان داده است که روغن درخت چای به کاهش التهاب کمک می‌کند و فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند که در روند بهبودی نقش دارند.

روغن درخت چای یک آنتی باکتریال، ضد قارچ و آنتی اکسیدان شناخته شده است و این اقدامات به کاهش التهاب و افزایش التیام کمک می‌کند. در یک مطالعه کوچک روی 10 نفر با زخم، افزودن روغن درخت چای به درمان مرسوم زخم منجر به کاهش زمان بهبودی در همه افراد به جز یک نفر شد. هر بار که یک پانسمان جدید استفاده می‌شود، می‌توان چند قطره روغن درخت چای را به پانسمان زخم اضافه کرد.

روغن‌درخت چای، تقویت‌کننده بهبود زخم

روغن‌درخت چای، تقویت‌کننده بهبود زخم

4. دهانشویه بدون مواد شیمیایی

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن درخت چای ممکن است با میکروب‌هایی که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شوند مبارزه کند. یک مطالعه نشان داد که این روغن در برابر باکتری‌های ایجاد کننده پلاک موثرتر از کلرهگزیدین، یک ضدعفونی کننده رایج و شستشوی دهان است و یک درمان موثر برای کاهش التهاب لثه است. برای تهیه دهانشویه بدون مواد شیمیایی خود، کافی است یک قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، کاملا مخلوط کنید و به مدت 30 ثانیه یا بیشتر در دهان بچرخانید. مانند سایر دهانشویه‌ها، روغن درخت چای را نباید قورت داد. اگر بلعیده شود می‌تواند سمی باشد.

5. پاک کننده همه منظوره

روغن درخت چای یک پاک کننده همه منظوره عالی است که سطوح را نیز ضدعفونی می‌کند. به علاوه، این کار را بدون باقی گذاشتن آثار شیمیایی انجام می‌دهد که نمی‌خواهید اعضای خانواده یا حیوانات خانگی شما با آن‌ها تماس داشته باشند. در اینجا یک دستور العمل آسان برای یک پاک کننده طبیعی و همه منظوره آورده شده است: 20 قطره روغن درخت چای، 3/4 فنجان آب و 1/2 فنجان سرکه سیب را در یک بطری اسپری ترکیب کنید.خوب تکان دهید تا کاملا مخلوط شوند. به طور مستقیم روی سطوح اسپری کنید و با یک پارچه خشک پاک کنید. حتماً قبل از هر بار استفاده بطری را تکان دهید تا روغن را با سایر مواد مخلوط کنید.

روغن درخت چای، پاک‌کننده همه منظوره

پاک‌کننده همه منظوره، روغن‌درخت چای

6. تسکین التهاب پوست

روغن درخت چای ممکن است به تسکین پوست ملتهب کمک کند. یک شکل رایج از تحریک پوست، درماتیت تماسی است که زمانی رخ می‌دهد که پوست شما با یک ماده حساسیت‌زا مانند نیکل تماس پیدا می‌کند. قرار گرفتن در معرض آلرژن منجر به قرمزی، خارش و گاهی دردناک شدن پوست می‌شود.
تحقیقات حیوانی و انسانی نشان می‌دهد که استفاده از این روغن ممکن است به کاهش شدت این علائم کمک کند.

7. شوره سر را کنترل کنید

شوره سر، یا پوسته‌های سفید پوست مرده که از پوست سر می‌ریزد، خطرناک نیست. با این حال، ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده و شرم آور باشد.
مشخص شده است که افزودن روغن‌درخت چای به شامپو باعث کاهش شوره سر می‌شود. تصور می‌شود که این به خواص ضد قارچی آن مربوط می‌شود. و چون کمی اسیدی‌تر از پوست شما است، به پاک کردن پوسته‌های شوره سر کمک می‌کند.
در یک مطالعه، شامپوهای روغن درخت چای در کاهش رشد کاندیدا آلبیکنس (مخمر) که اغلب به تشکیل شوره سر کمک می کند، موثر بودند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*