روانشناسی رنگها در مد و فشن
روانشناسی رنگها و تاثیر آن بر دنیای مد و فشن
یکی از عواملی که در دنیای مد و فشن دارای اهمیت بسیار است، رنگ است. مطالعات نشان داده است که رنگها بر روی عواطف و احساسات تأثیر میگذارند و منعکس کننده جنبههای مختلف شخصیت افراد هستند. روانشناسی این موضوع به مطالعه چگونگی تأثیر رنگ بر افراد مختلف و اعمال آنها میپردازد. رنگها میتوانند محرک یا آرام بخش باشند، از آنها میتوان برای درمان برخی بیماریها، بازاریابی، کسب و کار، تبلیغات و … استفاده کرد.
رنگهای گرم، سرد و خنثی
به طور کلی رنگها به سه دسته گرم، سرد و خنثی تقسیم میشوند. دسته گرم که شامل قرمز، نارنجی و زرد میشوند، معمولاً القا کننده حس هیجان و گرمی هستند و تحریککننده و انرژی بخش هستند؛ البته گاهی باعث بر انگیختن حس خشونت، عصبانیت و خصومت میشوند. دسته سرد مانند آبی، سبز و بنفش حس آرامش را در افراد تقویت میکند و ممکن است به همان میزان حس غم و اندوه را منتقل کند. دسته دیگر که محبوبیت زیادی دارد، دسته خنثی است و شامل رنگهای مشکی، سفید و خاکستری است و حس قدرت، خلوص و پاکی را القا میکند.
قرمز
قرمز نماد قدرت، هیجان، شور و اشتیاق، انرژی و عشق است و گاهی نشان دهنده خشم، جنگ و خطر است. از قرمز برای جلب توجه مخاطب استفاده میشود و بیشترین تأثیر را بر روی خریداران هیجانی میگذارد. لباسهای قرمز معمولاً افراد را پرانرژی و با قدرت نشان میدهد.
نارنجی
نارنجی بیشتر با انصاف یا مقرون به صرفه بودن همراه است. به همین دلیل معمولاً فروشگاههایی که کالاهای مقرون به صرفه خوبی ارائه میدهند، از آن برای منعکس کردن قیمتهای منصفانه خود استفاده میکنند. همچنین تصور میشود که نارنجی با افزایش گرسنگی بر اشتها تأثیر میگذارد، این رنگ نارنجی نشان دهنده اسراف و منحصر به فرد بودن است.
زرد
حس شادی را در افراد تقویت میکند و مانند نارنجی، میتواند باعث افزایش اشتها شود. با این حال، این رنگ بهتر است در مقادیر کم استفاده شود، زیرا مقادیر زیاد آن میتواند خیلی روشن و کمی آزاردهنده باشد. لباسهای زرد، میتوانند شما را باهوش، با اعتماد به نفس و شوخ طبع نشان دهند.
سبز
نماد طبیعت، آرامش، سلامت، رشد، ثروت و توازن است و حس مثبتی را به افراد منتقل میکند. ثابت شده است که سبز بیشترین تأثیر را در میان دیگر رنگها در جلب توجه انسان دارد و تلاش کمتری برای دیدن آن نیاز است. از آن معمولاً برای جلب توجه مخاطبان و نشان دادن اعتماد به نفس استفاده میشود.
آبی
آبی نمایانگر آسمان و دریا است، عناصری که به طور طبیعی ما را آرام میکنند. این رنگ بسیار قدرتمند است و نماد آرامش، آسایش، پایداری، صلح، مسئولیتپذیری و اعتماد است. البته این نکته حائز اهمیت است که استفاده بیش از حد از آبی میتواند حس سردی و ناراحتی را منتقل کند.
بنفش
بنفش ترکیبی از قرمز و آبی است که کمی حس آرامش و آسایش را منتقل کرده و همچنین باعث ایجاد حس خوشحالی، تشویق و تحریک بالقوه میشود. بنفش بیشترین استفاده را برای تشویق خلاقیت و خیال پردازی دارد؛ از آن برای خانواده سلطنتی استفاده میشود زیرا نشان دهنده لوکس بودن، افتخار و ثروت است.
مشکی
پیامهایی مانند قدرت، سلطه، پر رمز و راز بودن و کنترل به همراه دارد. برخی مشکی را نماد عزا، غم و اندوه میدانند درحالی که مشکی میتواند نشان دهنده خوش ذوقی و ظرافت طبع افراد باشد. مشکی در دنیای مد و فشن بسیار پرطرفدار است و یکی از علل آن به این موضوع باز میگردد که سیاه بدن را لاغرتر نشان میدهد.
سفید
سفید حس پاکیزگی، تازگی، سادگی و خلوص را تداعی میکند و با صلح و افتخار همراه است. سفید دلالت بر خلوص دارد و به همین دلیل است که اکثر شرکتهای مراقبت از پوست، برندهای برتر مراقبت از پوست خود را به رنگ سفید بسته بندی میکنند، همچنین این رنگ به علت این که کمی بدن را چاقتر نشان میدهد، برای افراد لاغر پیشنهاد میشود.
وب سایت طوبیمد با قابلیت فیلتر رنگ این امکان را به شما میدهد که محصولاتی با رنگ دلخواه را از بین تمامی فروشگاههای اینترنتی و صفحات اینستاگرامی پیدا کنید، تنها کافیست بر روی فیلتر کلیک کرده و در قسمت رنگ آن را انتخاب کنید.